LG_Hurtiglading_Faktorer2


Dette eksempelet viser at ladehastigheten reduseres når batteriet er omkring 70% fult og at ladeeffekten reduseres ytterligere ved 80% og 90% SoC. Ladekurven for hver enkelt bil er forskjellig og er avhengig av produsentens valg og konfigurasjon i deres batterikontrollsystem.

2. Hvor kalde eller varme batteriene er (temperaturen)

Batteriet sitt optimale driftstemperatur er omkring 20-30°C. Om vinteren beveger  litiumionene/elektronene seg saktere i elektrolytten og elektrokjemiske prosesser er følsomme for temperatur endringer. Ved samme ladeeffekt (antall kW) vil cellespenningen kunne bli høyere ved lave temperaturer enn ved mer ideelle batteritemperaturer. Dermed kan høy ladeeffekt ved lave batteritemperaturer potensielt ødelegge battericellene. Derfor reduseres ladeeffekten for å beskytte batteriet og batterikontrollsystem i elektriske kjøretøy vil derfor redusere strømstyrken fra ladepunktet. Likeledes kan et batteri bli for varmt ved lading som også kan skade battericellene og vil dermed begrense ladeeffekten for å beskytte batteriet.

Mange elbiler er derfor utstyrt med termisk styring av batteriet og slik kan batteriet avkjøles eller oppvarmes avhengig av omgivelsene. Dermed er effekten av temperaturen mindre og gjør det lettere å opprettholde optimal driftstemperatur ved lading.

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.