Worldwide Harmonised Light Testing Procedure - WLTP
Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) er den «nye» laboratorietesten for måling av rekkevidde, drivstofforbruk og utslipp fra biler i Europa. Denne erstatter New European Driving Cycle (NEDC) ettersom denne er svært langt unna realistiske data på forbruk og rekkevidde. Kort oppsummert er forskjellen mellom NEDC og WLTP:
| NEDC | WLTP | |
| Testsyklus | Enkel testsyklus | Dynamisk kjøresyklus - mer representativ for virkeligheten | 
| Tid | 20 minutter | 30 minutter | 
| Distanse | 11 km | 23,25 km | 
| Kjørefaser | 2 faser - 66% urban og 34% ikke-urban kjøring | 4 mer dynamiske faser, 52% urban og 48% ikke-urban kjøring | 
| Hastighet (gj. snitt) | 34 km/t | 46,5 km/t | 
| Maksimal hastighet | 120 km/t | 131 km/t | 
| Påvirkning av tilleggsutstyr | Ikke korrigert for | Ulike tilleggsutstyr på bilene korrigeres for | 
| Girskifte | Fast punkt for girskifte | Dynamisk girskifte for hver bil | 
| Temperaturer | 20° - 30°C | 23°C, CO2 verdier korrigert til 14°C | 
Som følge av overgang til WLTP har den oppgitte rekkevidden blitt redusert. Eksempler ser dere nedenfor:
| Bil | NEDC standard (km) | WLTP-standard (km) | Prosentvis endring | 
| Renault ZOE R40 | 400 | 300 | 25% | 
| BMW i3 (94Ah) | 300 | 245 | 18% | 
| Hyundai KONA Electric 64 kWh | 546 | 482 | 12% | 
Den mest realistiske standarden for testing av rekkevidden er den amerikanske Environmental Protection Agency (EPA).
 FedEx levering i EU
   FedEx levering i EU
