Worldwide Harmonised Light Testing Procedure - WLTP
Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) er den «nye» laboratorietesten for måling av rekkevidde, drivstofforbruk og utslipp fra biler i Europa. Denne erstatter New European Driving Cycle (NEDC) ettersom denne er svært langt unna realistiske data på forbruk og rekkevidde. Kort oppsummert er forskjellen mellom NEDC og WLTP:
NEDC |
WLTP |
|
Testsyklus | Enkel testsyklus | Dynamisk kjøresyklus - mer representativ for virkeligheten |
Tid | 20 minutter | 30 minutter |
Distanse | 11 km | 23,25 km |
Kjørefaser | 2 faser - 66% urban og 34% ikke-urban kjøring | 4 mer dynamiske faser, 52% urban og 48% ikke-urban kjøring |
Hastighet (gj. snitt) | 34 km/t | 46,5 km/t |
Maksimal hastighet | 120 km/t | 131 km/t |
Påvirkning av tilleggsutstyr | Ikke korrigert for | Ulike tilleggsutstyr på bilene korrigeres for |
Girskifte | Fast punkt for girskifte | Dynamisk girskifte for hver bil |
Temperaturer | 20° - 30°C | 23°C, CO2 verdier korrigert til 14°C |
Som følge av overgang til WLTP har den oppgitte rekkevidden blitt redusert. Eksempler ser dere nedenfor:
Bil | NEDC standard (km) | WLTP-standard (km) | Prosentvis endring |
Renault ZOE R40 | 400 | 300 | 25% |
BMW i3 (94Ah) | 300 | 245 | 18% |
Hyundai KONA Electric 64 kWh | 546 | 482 | 12% |
Den mest realistiske standarden for testing av rekkevidden er den amerikanske Environmental Protection Agency (EPA).
Nyhetsbrev
Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.