Ladeguiden: Alt du trenger å vite om ladekabler

Ladeguiden - Alt du lurer på om ladekabel - Elbilgrossisten

 

Ofte stilte spørsmål om ladekabler


Kan ladekabelen være hengende ute?

Ja, det går helt fint så lenge du passer på at pluggen ikke blir liggende i vann, eller med lokket / hetten på. Årsaken er at mange lar pluggen eksempelvis hengende over et rekkverk med lokket på. Et slikt lokk er ikke vanntett, og du risikerer at lokket fylles opp med vann. Om vinteren vil dette kunne fryse og ekspandere, med påfølgende skader på pluggen / pinnene. Alternativt hvis pluggen (pinnene) ligger i vann en liten stund så vil det kunne medføre en galvanisk korrosjon på CP-pinnen. Bildene nedenfor viser en slik korrosjon og vil kunne ødelegge pluggen. Det kan være mulig å få renset disse, men ikke alltid.

Ladeguiden - Galvanisk korrosjon av ladekabler - Type 2 - Elbilgrossisten

Galvanisk korrosjon på type 2 pluggen og ladeinntaket på bilen.

Ladeguiden - Galvanisk korrosjon av ladekabler - Type 1 - Elbilgrossisten

Galvanisk korrosjon på en type 1 plugg mot bilen

 

Hvordan kan jeg unngå dette?

Den beste løsningen for å oppbevare ladekabelen utendørs er i en vinklet støpselholder for type 2 eller type 1. Enda bedre i kombinasjon med et kabeloppheng som avbildet nedenfor.

 

Ladeguiden - EBG Kabelholder med vinklet støpselholder - Elbilgrossisten

 

Ladekabelen sitter fast i bilen. Hva gjør jeg?

  1. Skyv pluggen godt inn i bilen igjen.
  2. Deretter låser du bilen (dobbeltklikke på låseknappen på bilnøkkelen)
  3. Vent 5 sekunder, og deretter dobbeltklikker du på åpne-knappen på bilnøkkelen. Forsøk nå å ta ut pluggen fra bilen.
  4. Hvis dette ikke hjelper så kan du forsøke å presse pluggen inn i bilen og forsøke igjen.
  5. Fungerer ikke dette har de fleste biler en manuell løsning som du finner i bilens brukermanual (nødløsning).

 

Ladeguiden - Ladekabel sitter fast i bilen - Elbilgrossisten

 

Ladekabelen sitter fast i ladeboksen. Hva gjør jeg?

  1. Dytt pluggen godt inn i ladeboksen.
  2. Bruk applikasjonen til ladeboksen for å låse opp pluggen som sitter fast.
  3. Hvis ikke ladeboksen din har en app, så kobler du ladekabelen i bilen, og deretter avslutter ladingen på bilen igjen (ved å dobbelklikke på åpne-knappen på nøkkelen).
  4. Trekk pluggen ut fra ladeboksen. Hvis den fortsatt sitter fast så er det viktig å påse at du ikke har overstyrt låsingen slik at pluggen er alltid låst til ladeboksen. Eventuelt prøv igjen trinnene 1+3. Normalt sett frigjør ladeboksen pluggen når man kobler fra pluggen fra bilen.

 

Ladeguiden - Ladekabel sitter fast i ladeboks - Elbilgrossisten

 

Skal jeg koble ladekabel til bilen eller ladeboksen først?

Når du skal koble for å lade bilen er rekkefølgen uvesentlig. Men for å koble fra etter lading må man alltid avslutte ladingen via bilen. Deretter koble den først fra fra bilen, og til slutt koble fra ladeboksen. Årsaken til rekkefølgen ved frakobling er at pluggen er låst i begge ender under lading fra en ladeboks. Når ladekabelen frakobles bilen først, så vil ladeboksen frigjøre pluggen.

 

Ladeguiden - Koble først i ladeboksen eller i bilen - Elbilgrossisten

 

Hvor lang ladekabel kan man bruke?

Det er en begrensing på hvor lang en ladekabel kan være grunnet signalet (kommunikasjonen) mellom bil og ladestasjonen. Vår erfaring er 25 meter fungerer fint.

 

Bør jeg tørke ladeinntaket i bilen?

Alle kontaktflater bør holdes rene og relativt sett tørre. Det anbefales at det brukes deksler og at det tørkes ved mye vann. Litt fuktighet er ikke farlig. Ved mye snø og/eller is kan dette smeltes med hårføner, en pose med varmtvann som du holder inntil. Varmepistol må brukes varsomt ettersom det kan fort smelte ladekontakten i bilen.

 

Ladeguiden - Tørking av ladeinntaket i bilen - Elbilgrossisten


Er det en fastmontert ladekabel på alle ladestasjoner?

På hurtig- og lynladere er det alltid fastmontert ladekabel med enten CCS2 eller/og CHAdeMO plugg. Dette er også kalt for DC-lading. Bildet nedenfor viser Tesla sine SuperCharger med fastmontert ladekabel og CCS 2 plugg.

På ladestasjoner ment for normallading, også kalt destinasjonslading (AC-lading), så må du som regel ha med deg din egen ladekabel (Type 2). Eldre biler (før 2018) har type 1 inntak og må dermed ha en type 2 til type 1 ladekabel. Dette er eksempelvis på kjøpesentere, hoteller eller på steder du parkerer over lengre tid.

 

Ladeguiden - Er det en fastmontert ladekabel på alle ladestasjoner - Elbilgrossisten

 

Skal en av pinnene på type 2 pluggen eller i bilen være kortere enn de andre?

Ja, Type 2 pluggen som går inn i ladeboksen har én kortere pinne, nemlig CP-pinnen (øverst til høyre). Denne er 10mm kortere enn de andre pinnene. Det samme gjelder for ladeinntaket i bilen, der CP vil være 10 mm kortere enn de andre (øverst til høyre).

Ladeguiden - Ladeinntak CCS2 - Elbilgrossisten

CCS 2 ladeinntak på bilen

Ladeguiden - Type 2 plugg - Male - Hankjønn - Mot ladeboksen - Elbilgrossisten

Type 2 pluggen (hankjønn) som går i ladeboksen

 

Er det mulig å koble sammen to ladekabler?

Nei, det er dessverre ikke mulig. Selv om pluggene passer i hverandre, er ladestandarden utformet slik at to ladekabler ikke kan skjøtes / kobles sammen av sikkerhetsmessige årsaker. Dermed vil det ikke fungere å koble dem i serie / skjøte ladekabler i serie.

 

Ladeguiden - Koble to stk type 2 til type 2 ladekabler sammen - Elbilgrossisten

 

Er det mulig å overbelaste en ladekabel?

Nei, det er ikke mulig. Enhver ladekabel er «merket» slik at ladeboksen aldri vil gi ut mer strøm enn det ladekabelen er godkjent for. Derfor anbefaler vi generelt sett 22 kW ladekabler, ettersom de er universale.

 

Ladeguiden - Merking på ladekabel - Elbilgrossisten

 

Kan jeg bruke en 1-fase ladekabel på en 3-fase ladeboks?

Ja, det går helt fint. Du vil få maks 1-fase lading. Og hvis du bruker en 3-fase ladekabel på en 1-fase ladeboks får du fortsatt bare 1-fase lading. Dette er mer detaljert forklart i vår ladeguide.

 

Ladeguiden - Kan jeg bruke 1-fase ladekabel på 3-fase ladeboks - Elbilgrossisten

 

Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper ladekabel?

Ja, det er greit å være klar over at det er ulike kontakter / koblinger som sitter på eldre (type 1) og nyere biler (type 2). Det er ikke vanskelig å finne ut hvilken type som passer din bil, ettersom det er ulik fasong på disse to. Bildene nedenfor viser type 1 og type 2 pluggen som går mot bilen.

 

Ladeguiden - Hva er type 1?
Ladeguiden - Hva er type 2?

 

Det anbefales at du sjekker at ladekabelen og pluggene er flammehemmende og at den har en minimum beskyttelse på IP44 eller mer.

Det siste en bør sjekke er hvor lang kabel du faktisk behøver. Det anbefales at man tar noen få ekstra meter, da spesielt med tanke på vinteren og brøytekanter utendørs. En lengre kabel vil også kunne rekke frem til flere biler uten at du må flytte på bilene. Vi har lengder fra 2,5 til 25 meter slik at det er lett å finne en lengde som passer deg.

 

Er det forskjell på ladekabler?

Ja, det er stor forskjell mellom ladekabler og pris er én indikator på dette. Det handler om kvalitet, komponenter og brannsikkerhet. Noen rimeligere kabler tåler ikke de samme påkjenningene, og vi anbefaler flammehemmende PUR/TPE kabler. En annen faktor som skiller ladekabler ligger i kontaktpunktene i pluggene på ladekabelen.

Er den manuelt eller maskinelt terminert? Loddet eller er det skrutilkoblinger i pluggene? Kabler som er loddet har best kontaktflate sammenlignet eksempelvis med manuelt terminering med tang.

Er pluggene fylt med harpiks / epoxy eller er den todelt med skruer? Er pluggen fylt med harpiks/epoxy er det ingen bevegelige deler i pluggene, ei heller noen fuktighet som kan trenge inn i pluggen. Dette gjør at den vil holde vesentlig lenger. På rimeligere varianter kan smuss og fuktighet trenge inn, og dette kan medføre til at ladekabelen slutter å virke.

Ladeguiden - Oppbygging av helstøpte plugger

 

Hvordan er pluggen kodet? Er det frittstående terminert motstand eller er det loddet fast? Dyrere ladekabler har motstandsverdien loddet fast på et PCB-kort slik at den er stabil.

Hvor mye bevegelse tåler ladekabelen? Ved bevegelse kan du få tretthetsbrudd og slitasje, og da blir ladekabelen ubrukelig. Tar man ladekabel ofte inn og ut, så det blir mye bevegelse på kabelen. Signallederen (CP) er ofte den som normalt sett får et brudd på lederen. Ladekabler har ulike antall signalledere og tverrsnitt (mm²) på denne, og dette er én viktig faktor som påvirker levetiden på ladekabelen.

Dette er noen av tingene som er skiller de ulike ladekablene, og vi håper du tar kontakt med oss hvis du har noen flere spørsmål.

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.