Ladeguiden: Hvor mye koster det å lade bilen?

Grunnleggende begreper

Bilens batterikapasitet blir oppgitt i Watt-timer (Wh) eller kilowatt-time(r) (kWh), mens forbruk og ladestrøm til og fra batteriet oppgis i kilowatt (kW). 1 kWh betyr at batteriet kan levere strøm til at du kan bruke 1000 Watt (1 kW) i 1 time. Alternativt 500 Watt i 2 timer, eller 2000 W i en halvtime. Og motsatt når det kommer til lading. Lader du med 1 kW vil det ta 10 timer å fylle et 10 kWh-batteri. Øker du effekten på laderen til 10 kW lader du det samme 10 kWh-batteriet på 1 time. 

Grunnleggende prinsipper - Elbilgrossisten


Beregning av kostnader

Kostnadene for å lade bilen er avhengig av forbruk på bilen pr km og hvor mye du kjører. For enkeltheten skyld bruker vi et rundt tall på 200 Wh per km, eller 2 kWh per mil. Hvis du kjører 10 mil om dagen tur-retur jobb vil du bruke omlag 20 kWh (100 km * 200 Wh per km = 20.000 Wh = 20 kWh).

Dagens (11/01-21) gjennomsnittlige strømpris for husholdninger, inkludert avgifter og nettleie er ca på 72,9 øre pr kWh i følge SSB. Merk at strømprisen vil variere med ulike avtaler den enkelte har med sin strømleverandør. For simpelheten skyld beregner man ca. 1,5kr pr. kWh inkl. avgifter og nettleie. Så hvis forbruket hver dag er på 20 kWh og du lader all forbruket hjemme vil prisen bli omlag 30kr dagen.

Beregning av kostnader for lading av elbil - Elbilgrossisten


For å dekke dette forbruket trenger man en lade-effekt på 2 kW i 10 timer hver dag (2 kW * 10 timer = 20 kWh). Ved å bruke nødladeren (medfølgende ladekabel mot vanlig stikkontakt) får man 2,3 kW per time som dekker mange sitt daglige behov. Bruk gjerne vår ladetidkalkulator for å beregne hvor mange timer det tar å lade din bil ut i fra hvilken effekt du lader med og hvor stort batteri bilen har.

En mer korrekt beregning gjøres ved å bruke gjennomsnittsforbruket til bilen din og ukentlig kjørelengde. Samtidig lader man ofte på jobb, mens man er på trening, på offentlige plasser m.m. og dermed er ofte den reelle kostnaden ofte lavere hjemme privat ettersom man fordeler ladingen utover flere lokasjoner.

*Beregningen tar ikke høyde for varmetap og virkningsgraden av ombordladeren i bilen som har omlag 10-15% tap.

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.