Ladeguiden: Hvilken ladeeffekt kan jeg få?

Hurtigere lading er én av mange grunner til å investere i en ladestasjon hjemme. Mange lurer på hvilken ladeeffekt (ladehastighet) man kan få når man velger å installere en ladeboks. Det er mange faktorer som påvirker dette og vi har oppsummert dem i 4 hovedkategorier fordelt på 5 faktorer i illustrasjonen under:

Hvilke faktorer påvirker ladeeffekten jeg kan få? — Elbilgrossisten


Ladeeffekt vil bli begrenset av det svakeste leddet av de 5 faktorene under.


Nettsystem

Hvilket strømnett vil bestemme det maksimale effekten du kan få. For å få 22 kW lading må du ha 400V TN-nett. De fleste nyere boliger etter år 2000 har dette. Har du 230V 3-fase IT så er det maksimale du kan få er 11 kW, men merk at det er svært få biler som støtter lading på 230V/3-fase fullt ut. Noen av delvis støtte, dog vil majoriteten kunne få 7,4 kW (32A/1-fase) i et IT-nett.

Strømkurs (installasjon)

Om strømkursen er 1- eller 3-fase vil avgjøre hvor mye effekt (kW) du potensielt kan få. Vi anbefaler generelt at det legges opp 3-fase installasjon så fremt det er mulig. Det gir muligheten for å lade med 3-fase, og dette gir økt fleksibilitet og potensielt mer effekt ved lading så fremt det ikke er en begrensende faktor i en av de andre leddene.

Ladestasjon (installasjon)

Likeledes må ladestasjonen støtte 3-fase for å ikke være en begrensende faktor. Eksempelvis vil du ikke få mer effekt med 3-fase kurs hvis ladestasjonen kun støtter 1-fase, og motsatt. Likevel vil en ladestasjon som støtter 3-fase være universal ettersom den støtter både 1- og 3-fase tilkobling.

Ladekabel

Kapasiteten til ladekabelen kan være et ledd som begrenser effekten ved lading. Eksempelvis vil en 32A/1-fase ladekabel begrense effekten til maksimalt 7,4 kW ettersom den kun støtter 1-fase. Den vil være en begrensende faktor hvis den benyttes på en ladestasjon/installasjon som har 3-fase tilgjengelig. Derimot vil en 32A/3-fase ladekabel ikke begrense ladingen ettersom den støtter inntil 32A og både 1- og 3-fase.

Bilen

Bilens ombordlader (OBC) avgjør til slutt hvor mye effekt man får ladet med. Hybrider og eldre elbiler har en OBC på 16A/1-fase (3,7 kW). Nyere kjøretøy har enten 32A/1-fase 230V (7,4 kW), 11 kW (16A/3-fase 400V), eller inntil 22 kW (32A/3-fase 400V) OBC. Imidlertid er programvare/software også en faktor som påvirker hvorvidt bilen kan/vil lade på de ulike strømnettene. Eksempelvis støtter Tesla Model 3  lading på 230V/3-fase fult ut, mens Mercedes B-klasse får feilmelding selv om begge bilene har en ombordlader som yter inntil 11kW (16A/3-fase 400V). De fleste nyere biler som støtter 16A/3-fase 400V får ladet med 32A/1-fase (7,4 kW) ettersom bilen teknisk sett kobler 2 stk 16A delladere sammen.

 

Ladeeffekt og ladekabel

Det leveres hovedsakelig fire ulike maksimale effekter på ladekabler knyttet til lading av elektriske kjøretøy:

Maksimal ladeeffekt Strømstyrke Antall faser Nominell spenning Plugg mot kjøretøy
3,7 kW 16A 1-fase 230V Type 1 og Type 2
7,4 kW 32A 1-fase 230V Type 1 og Type 2
11 kW 16A 3-fase 400V Kun Type 2
22 kW 32A 3-fase 400V Kun Type 2

 

En vanlig misoppfatning er at en ladekabel som støtter 11 kW (16A/3-fase 400V) lading, ikke kan levere 7,4 kW (32A/1-fase 230V). Årsaken er at ladekabelen kan maksimalt lede 16A på hver av fasene til tross for at 32A er tilgjengelig på én fase. Forenklet kan man tenke at en 3-fase ladekabel kan maksimalt lede 16A per «ledning» (3 stk / 3-faser), og selv om ladepunktet kan gi ut 32A på én av de tre «ledningene», så blir ladingen begrenset av ladekabelen til 16A / 1-fase som tilsvarer 3,7 kW. Vi har forenklet hvordan det fungerer i praksis i illustrasjonen under:

 

Illustrasjon av begrensende faktor i ladekabel - Elbilgrossisten

 

Tabellen nedenfor viser hvilke strømstyrker og hvilke faktorer i ladekabelen som er den begrensende faktoren ved lading. Generelt anbefales det å velge en 32A / 3-fase kabel ettersom kabelen ikke har en begrensende faktor knyttet til lading.

Ladeeffekt og ladekabel — Elbilgrossisten

Begrensende faktor(er) i ladekabelen er uthevet i rødt.

Har du ytterligere spørsmål er det bare å ta kontakt med oss.

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.