Ladeguiden: Hva er en ladestasjon / ladeboks?

En ladestasjon holder styr på all sikkerhet i forbindelse med lading av elektriske kjøretøy. 

Enkelt forklart gjør ladestasjonen følgende:

  • Ladestasjonen forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke.
  • Ladestasjonen setter ikke spenning på ladekabelen før bilen forteller at alt er klart for lading.
  • Ladestasjonen kutter strømmen hvis en feil skulle oppstå.
  • Ladestasjonen sørger for at ladingen avsluttes på en korrekt måte slik at kontaktene ikke skades av lysbuer.
  • Hvis det lades med en løs ladekabel (mode 3) så undersøker den hvor mye strøm ladekabelen kan håndtere slik at ladestrømmen om nødvendig begrenses.

Det er mange gode grunner for å installere en ladestasjon.

  • En ladestasjon som installeres på dedikert kurs og sikring gir en sikker lading av din elbil / plug-in hybrid.
  • En ladestasjon gir minimum 16A og dette gir minst 60% hurtigere lading.
  • Oppladningen fra en ladeboks vil som oftest være mer energieffektivt kontra en portabel ladekabel ettersom det er mindre varmeutvikling i en riktig dimensjonert installasjon.
  • En montert ladestasjon har en permanent innebygget styre- og sikkerhetsfunksjon i ladestasjonens kontrollenhet. Den sørger for at det kommuniseres via styresignaler med din elbil /plug-in hybrid og den vil kunne regulere strømmen. Ladekabelen vil kun være strømførende når bilen og ladestasjonen har kommunisert sammen og forbindelse er etablert.
  • Det er mer beleilig å lade fra en ladestasjon, ettersom den alltid er klar og ladekabelen kan settes direkte i elbilen eller plug-in hybriden.

 Ladehastighet (effekt) 

Det er antall kW (kilowatt) som forteller ladehastighet til en ladestasjon. Tabellen nedenfor viser effekten (kW) ladestasjoner primært leverer.

 Antall ampere (A) Antall faser Total effekt (kW)
16 1 3,7
32 1 7,4
16 3 11*
32 3 22*

*Gjelder 400V strømanlegg

Samtdig er bilens ombordlader en faktor som vil begrense den maksimale ladeeffekten/hastigheten. Eksempelvis vil en vanlig Nissan LEAF med en ombordlader på 3,6kW ikke kunne nyttiggjøre seg av en ladestasjon som yter 7,4kW. Dermed vil den maksimalt trekke 3,6kW fra ladestasjonen til tross for at ladestasjonen kan gi mer strøm. For å regne ut tiden det tar å lade en elbil eller plug-in hybrid, må du ta batteriets størrelse (kWh) og dele på ladeeffekten (kW).

Eksempelvis har KIA Soul EV (1.gen) en batteristørrelse på 27kWh. Bruker du medfølgende ladekabel som yter 2,3kW (10A) blir den teoretiske tidsforbruket for å lade bilen fra 0-100% slik: 27kWh / 2,3kW = 11,7 timer.

 

  Semi-portabel ladestasjon

Det som skiller semi-portable ladestasjoner fra fastmonterte ladestasjoner er at disse leveres med en tilførselskabel og industristøpsel/plugg. Dermed ansees ikke dette en fast installasjon og du trenger ikke en autorisert elektriker til å montere opp den semi-portable ladestasjonen. Derfor velger mange å få montert opp en CEE-kontakt av en elektriker, og kobler til ladestasjonen selv. Fordelen med en semi-portabel ladestasjon er at den kan tas med på tur ved behov. Ulempen er at en må være påpasselig å ikke dra ut CEE-støpselet mens en lader, da dette kan forårsake lysbuer som potensielt er svært farlig.

 

  Med eller uten fastmontert ladekabel

Mange lurer på om de skal ha med eller uten fastmontert ladekabel på ladestasjonen sin. Nedenfor har vi oppsummert både fordelene og ulempene knyttet til dette, slik at du kan gjøre deg et informert valg. 

  Fastmontert ladekabel
Fordeler + Bekvemmelig - ladekabelen er alltid klar til bruk
+ Redusert risiko for tyveri av ladekabel
Ofte enkel oppbevaring av ladestøpsel når det ikke er i bruk
Ulemper ÷ Fastmontert støpsel - passer dermed kun til biler med samme ladekontakt
÷ Krever autorisert el-installatør for å skifte ut ladekabel hvis den blir defekt
÷ Krever autorisert el-installatør for å bytte/justere kabellengden
Uten fastmontert ladekabel
Fordeler + «Universalkontakt» - kan benyttes av alle ladbare kjøretøy med passende mode 3 ladekabel
+ Kabellengden kan enkelt justeres etter behov
+ Enkelt og rimelig å erstatte kabelen hvis den blir defekt

Ulemper ÷ Mode 3 ladekabel må kjøpes separat
÷
Tyveri av ladekabel kan forekomme hvis ikke ladekabelen låses fast til bilen og/eller ladestasjonen. Dette fordrer at bilen og/eller ladestasjonen støtter dette 

 

Lurer du på hvilken ladestasjon du skal velge? Sjekk vår ladeguide om valg av ladestasjoner.

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.