Ladeguiden: Type 1 og type 2

Hva er type 1 og type 2?

«Type» er en betegnelse på forskjellige generasjoner av støpsler brukt i blant annet AC lading (vekselspenning) av elbiler. For eksempel er Nissan LEAF (24 kWh og 30 kWh) utstyrt med type 1, mens Volkswagen e-Golf utstyrt med type 2.

 

Type 1 støpsel og kontakt

 

Type-1 støpsel - fra sidenType-1 støpsel - foran

 Type 1 ladestøpsel / ladeplugg til bilen

Type-1 kontakt

Type 1 ladekontakt i bilen

 

Type 1 (J1772) er en 1-fase støpsel som gir mulighet for lading med en effekt inntil 7,4kW (230V/32A). Standarden er hovedsakelig brukt på bilmodeller fra Asia. Eksempelvis bruker Nissan LEAF (1.gen), Kia Soul EV og trillingene denne ladekontakten og -støpselet.

I en type 1 støpsel/plugg styrer låsemekanismen en knapp og denne knappen er koblet til hendelen som frigjør forankringen til bilen. Når hendelen trykkes ned blir en mikrobryter aktivert som sender et signal til bilen. Resultatet er at signalpinnen (CP) endrer motstandsverdi, som medfører at bilen vil avslutte ladeprosessen og at kontakten blir fri for strøm før støpselet/pluggen blir fjernet.

 

Type 2 støpsel og kontakt

 

Type-2 støpsel - MennekesType-2 støpsel - Mennekes - Foran

 Type 2 ladestøpsel / ladeplugg til bilen

Type-2 kontakt - Mennekes

Type 2 ladekontakt i bilen

 

Type 2 (IEC-62196) er designet av Mennekes, og firmanavnet brukes ofte som en populærbetegnelse. Kontakten er utviklet for det europeiske strømnettet (TN-S) for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt opptil 43 kW (400V, 63A). Type 2 ladekabelen har 2 ledere (1 fase) eller 4 ledere (3-faser). I tillegg til "N" leder, finner du også L1, L2 og L3. Type 2 ladekabel med 4 ledere kan lade bilen med en trippel kapasitet (3 fase). Ladekapasiteten er på henholdsvis 3,7kW (16A) og 7,4kW (32A) for 1-fas, og 11kW (16A) og 22kW (32A) 3-fas.

De fleste biler som produseres i Europa blir levert med denne kontakten, inkludert Tesla sine biler i Europa. Biler med denne kontakten blir ofte også levert med mulighet for hurtiglading i form av Combined Charging System (CCS). Unntaket er Tesla sine elbiler som også benytter type 2 kontakten til hurtiglading via sitt «SuperCharger» nettverk, ettersom de har en modifisert utgave av samme støpsel og kontakt. Eksempelvis bruker biler som VW e-Golf, BMW i3 og Tesla Model S denne ladekontakten og - støpselet. De fleste offentlige ladestasjoner er utstyrt med en type 2 kontakt. 

Sikkerheten ivaretas ved å ha en kort signalpinne (CP) og en lang signalpinne (PP). Hvis støpselet blir fjernet fra ladestasjonen eller bilen, vil den korte signalpinnen (CP) koble fra spenningen før støpselet er frakoblet kontakten. På denne måten unngår eventuelle gnister/lysbuer slik at kontakter eller støpsler tar skade. Dette forlenger holdbarheten til kontakten og ladekabelen. 

Trenger jeg type 1 eller type 2 ladekabel?

Elbiler og plug-in hybrider leveres med enten med type 1 eller type 2 ladekontakt i bilen. Det er dette som bestemmer hva slags (type) ladekabel du trenger. Likevel er det slik at ved mode 3 lading, så vil kabelen alltid ha en type 2 støpsel mot strømkontakten (f.eks. offentlig ladestolpe/stasjon) og vil ha enten type 1 eller type 2 støpsel mot bilen.

  • Nissan LEAF har en type 1 ladekontakt i bilen og trenger dermed en type 2 (mot strømkontakten) og type 1 mot bilen
  • Volkswagen e-Golf har en type 2 ladekontakt i bilen og trenger dermed en type 2 i begge ender

 

Strømstyrke og faser: 16A eller 32A? 1- eller 3-fas?

Antall ampere (16A eller 32A) og antall faser (1- eller 3-fas) definerer hvilken effekt ladekabelen kan levere. Desto høyere ampere og flere faser, desto høyere effekt. 3-fas ladekabler støtter lading fra både 1-fas og 3-fas. Likeledes kan 1-fas ladekabler brukes mot strømkilder med 3-fas, dog vil den kun kunne trekke fra 1-fase og dermed gi lavere effekt. Generelt sett anbefaler vi å anskaffe en 32A ladekabel slik en har minst mulig begrensninger og er mest fremtidsrettet. Typer 1 støtter kun 1-fas og type 2 støtter både 1- og 3-fas.

Mode 3 -  16A ladekabel Mode 3 - 32A ladekabel
Fordeler + Prismessig rimeligere enn 32A kabler
+ Tynnere og lettere å håndtere
+ Gir maksimal effekt
+ Kompatibel med alle ladestasjoner med type 2 uttak
Ulemper ÷  Kan ved enkelte tilfeller ikke fungere på ladestasjoner med 32A uttak
÷  Begrenset effekt ved bruk mot kjøretøy som støtter 32A
÷ Prismessig noe dyrere enn 16A kabler
÷ Noe tykkere og mindre håndterlig

Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal 0,-
Shipping
Total

Shipping address