Ladeguiden: Type 1 og type 2

Hva er type 1 og type 2?

«Type» er en betegnelse på forskjellige generasjoner av støpsler / plugger brukt til AC lading (vekselspenning) av elbiler. Hovedsakelig er biler fra 2018 og nyere som er levert i Europa produsert med type 2 ladekontakt. Eldre biler og biler produsert i Asia og Nord Amerika er levert med type 1 ladekontakt.

Type 1 støpsel / plugg og kontakt

Type 1 støpsel til bilen

Type 1 ladekontakt i bilen

Type 1 standarden (J1772) støtter kun lading på 1-fase som gir maksimalt ladeeffekt på inntil 7,4kW (32A / 1-fase / 230V). Standarden er hovedsakelig brukt på bilmodeller fra Asia. Eksempelvis bruker Nissan LEAF (1.gen), Kia Soul EV, Mitsubishi Outlander PHEV og trillingene denne ladekontakten og -støpselet.

I en type 1 støpsel/plugg styrer låsemekanismen en bryter og denne bryteren er koblet til hendelen som frigjør forankringen til bilen. Når hendelen trykkes ned blir en mikrobryter aktivert som sender et signal til bilen. Resultatet er at signalpinnen (CP) endrer motstandsverdi, som medfører at bilen vil avslutte ladeprosessen og at koblingen (kontakten og støpselet) blir fri for strøm før støpselet/pluggen blir fjernet.

Type 2 støpsel / plugg og kontakt

Type 2 (hunkjønn) ladestøpsel / ladeplugg til bilen

Type 2 ladekontakt med CCS hurtiglading i bilen

Type 2 (IEC-62196) er designet av Mennekes, og firmanavnet brukes ofte som en populærbetegnelse. Standarden er utviklet for det europeiske strømnettet (TN-S) for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt opptil 43 kW (400V, 63A). Type 2 ladekabelen har enten 3 ledere (1 fase) eller 5 ledere (3-faser). I tillegg til «N-leder», finner du også L1, L2 og L3 (3-fase). Type 2 ladekabel med 4 ledere kan lade bilen med en trippel kapasitet (3 fase). Ladekapasiteten er på henholdsvis 3,7kW (16A) og 7,4kW (32A) for 1-fas, og 11kW (16A) og 22kW (32A) 3-fas.

De fleste biler som produseres i Europa blir levert med denne kontakten, inkludert Tesla sine biler i Europa. Biler med denne kontakten blir ofte også levert med mulighet for hurtiglading i form av Combined Charging System (CCS). Unntaket er Tesla sine elbiler som også benytter type 2 kontakten til hurtiglading via sitt «SuperCharger» nettverk, ettersom de har en modifisert utgave av samme støpsel og kontakt. Eksempelvis bruker biler som VW e-Golf, BMW i3 og Tesla Model S denne ladekontakten og - støpselet. De fleste offentlige ladestasjoner er utstyrt med en type 2 kontakt. 

Sikkerheten ivaretas ved å ha en kort signalpinne (CP) og en lang signalpinne (PP). Hvis støpselet blir fjernet fra ladestasjonen eller bilen, vil den korte signalpinnen (CP) koble fra spenningen før støpselet er frakoblet kontakten. På denne måten unngår eventuelle gnister/lysbuer slik at kontakter eller støpsler tar skade. Dette forlenger holdbarheten til kontakten og ladekabelen. 

Trenger jeg type 1 eller type 2 ladekabel?

Elbiler og plug-in hybrider leveres med enten med type 1 eller type 2 ladekontakt i bilen. Det er dette som bestemmer hva slags (type plugg) ladekabel du trenger. Ved lading fra en ladestasjon / ladeboks vil ladekabelen alltid ha en type 2 støpsel til ladestasjon (f.eks. offentlig ladestolpe/stasjon) og det er kun støpselet mot bilen som vil enten være type 1 eller type 2.

For eksempel:

  • Nissan LEAF har en type 1 ladekontakt i bilen, og trenger dermed en type 2 støpsel (til ladestasjonen) og type 1 støpsel til bilen (Type 2 til type 1)
  • Volkswagen e-Golf har en type 2 ladekontakt i bilen, og trenger dermed en type 2 støpsel til ladestasjon og type 2 støpsel til bilen (Type 2 til type 2)

Bruk ladeguiden vår for å finne hvilke ladekontakter bilen din har.

Strømstyrke og faser: 16a eller 32a? 1- eller 3-fas?

Antall ampere (16A eller 32A) og antall faser (1- eller 3-fas) definerer hvilken effekt ladekabelen kan levere. Desto høyere ampere og flere faser, desto høyere effekt. 3-fas ladekabler støtter lading fra både 1-fas og 3-fas. Likeledes kan 1-fas ladekabler brukes mot strømkilder med 3-fas, dog vil den kun kunne trekke fra 1-fase og dermed gi lavere effekt. Generelt sett anbefaler vi å anskaffe en 32A ladekabel slik en har minst mulig begrensninger og er mest fremtidsrettet. Typer 1 støtter kun 1-fas og type 2 støtter både 1- og 3-fas.

Mode 3 -  16A ladekabel Mode 3 - 32A ladekabel
Fordeler + Prismessig rimeligere enn 32A kabler
+ Tynnere og lettere å håndtere
+ Gir maksimal effekt
+ Kompatibel med alle ladestasjoner med type 2 uttak
Ulemper Kan ved enkelte tilfeller ikke fungere på ladestasjoner med 32A uttak
Begrenset effekt ved bruk mot kjøretøy som støtter 32A
Prismessig noe dyrere enn 16A kabler
Noe tykkere og mindre håndterlig