Ladeutfordringer med Kia e-Niro, Kia e-Soul & Hyundai Kona 2020

Oppdatering 26.11.20

Det er nå utført en rekke tester og ny programvare er nå ferdigstilt som retter opp denne feilen. Vi anbefaler at alle som har en bil som er levert med 3-fase ombordlader (11 kW) før oktober/november 2020 kontakter sin forhandler for å få denne oppdateringen. Det er en Service Action som er aktiv fra KIA Norge og skal i utgangspunktet bli oppdatert ved neste service.


Det ble identifisert et sikkerhetsproblem med den nyeste versjonen av Kia e-Niro (2020-modellen), Kia e-Soul (2020-modellen) og Hyundai Kona (2020-modellen) med innebygget 3-fase ombordlader.

Under visse omstendigheter vil kjøretøyene kortslutte strømforsyningen når den brukes sammen med en ladestasjon som støtter både tre- og 1-fas lading. Dette spesielt ved veksling fra 3-fase og til 1-fase lading (last- og fasebalansering). Dette kan føre til:

  • Hovedsikringen slår ut og må vippes opp. Alternativt må den erstattes hvis den har fått skade
  • Skader på ladestasjon / ladeutstyr - utstyret på repareres eller byttes ut
  • Potensielt skade på kjøretøy / bil

Vi har blitt gjort oppmerksom på dette problemet av våre kunder, og vi vet at problemet gjelder flere ladebokser. Vi har allerede informert våre produsenter om denne utfordringen.

For å beskytte alle våre kunder anbefaler vi enten:

  • Deaktivere fasebalansering
  • Kun å lade med enten 1-fase eller 3-fase
  • Hvis du skal bytte mellom 1- og 3-fase lading så må du koble fra bilen først

    Hva er årsaken til dette problemet?

    Normalt når kjøretøyene lader med mer enn 16A fra en 1-fase tilførsel, så bruker majoriteten av bilene et relé for å fysisk koble til forsyningsfasene L1 + L2. Ettersom mange kjøretøy har to 3,6 kW 1-fase ladere så kobles disse parallelt for å kunne yte 7,2 kW fra en ladeboks med 1-fase tilførsel.

    Den vanlige sekvensen ved lading og fasebalansering / bytte av faser:

    • Ladestasjonen instruerer kjøretøyet å stoppe ladingen
    • Ladestasjonen åpner kontaktorene og isolerer utgangen til kjøretøyet
    • Ladestasjonen sender et reset / tilbakestillingskommando til kjøretøyet via CP-kabelen
    • Starter deretter ladeprosessen på nytt i 3-fase modus
    • Når kjøretøyet signaliserer at den er klar til å lades, lukkes kontaktorene for å slippe igjennom strøm

    I dette tilfelle har kjøretøyene 3 stk 1-fase ladere på 3,6 kW som yter totalt 11 kW ved 3-fase lading. Utfordringen ser ut til å være når ladestasjonene ønsker å gå fra 1-fase og til 3-fase lading, så frakobler ikke kjøretøyene reléet mellom L1 og L2 (til tross for reset signal) og dermed kortslutter L1 og L2 til tross for strømforsyningen er isolert før kontaktorene slår inn igjen.

    Alle andre biler som støtter 3-fase lading som f.eks. Tesla Model S/X/3, Renault ZOE, Audi e-Tron m.fl reagerer som de skal og lades trygt.

    Nyhetsbrev

    Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.