LG_Type1 og Type2_Type 2

Type 2 (IEC-62196) er designet av Mennekes, og firmanavnet brukes ofte som en populærbetegnelse. Standarden er utviklet for det europeiske strømnettet (TN-S) for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt opptil 43 kW (400V, 63A). Type 2 ladekabelen har enten 3 ledere (1 fase) eller 5 ledere (3-faser). I tillegg til «N-leder», finner du også L1, L2 og L3 (3-fase). Type 2 ladekabel med 4 ledere kan lade bilen med en trippel kapasitet (3 fase). Ladekapasiteten er på henholdsvis 3,7kW (16A) og 7,4kW (32A) for 1-fas, og 11kW (16A) og 22kW (32A) 3-fas.

De fleste biler som produseres i Europa blir levert med denne kontakten, inkludert Tesla sine biler i Europa. Biler med denne kontakten blir ofte også levert med mulighet for hurtiglading i form av Combined Charging System (CCS). Unntaket er Tesla sine elbiler som også benytter type 2 kontakten til hurtiglading via sitt «SuperCharger» nettverk, ettersom de har en modifisert utgave av samme støpsel og kontakt. Eksempelvis bruker biler som VW e-Golf, BMW i3 og Tesla Model S denne ladekontakten og - støpselet. De fleste offentlige ladestasjoner er utstyrt med en type 2 kontakt. 

Sikkerheten ivaretas ved å ha en kort signalpinne (CP) og en lang signalpinne (PP). Hvis støpselet blir fjernet fra ladestasjonen eller bilen, vil den korte signalpinnen (CP) koble fra spenningen før støpselet er frakoblet kontakten. På denne måten unngår eventuelle gnister/lysbuer slik at kontakter eller støpsler tar skade. Dette forlenger holdbarheten til kontakten og ladekabelen. 

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.