Worldwide Harmonised Light Testing Procedure - WLTP

Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) er den «nye» laboratorietesten for måling av rekkevidde, drivstofforbruk og utslipp fra biler i Europa. Denne erstatter New European Driving Cycle (NEDC) ettersom denne er svært langt unna realistiske data på forbruk og rekkevidde. Kort oppsummert er forskjellen mellom NEDC og WLTP:

 

 NEDC

WLTP

Testsyklus Enkel testsyklus Dynamisk kjøresyklus - mer representativ for virkeligheten
Tid 20 minutter 30 minutter
Distanse 11 km 23,25 km
Kjørefaser 2 faser - 66% urban og 34% ikke-urban kjøring 4 mer dynamiske faser, 52% urban og 48% ikke-urban kjøring
Hastighet (gj. snitt) 34 km/t 46,5 km/t
Maksimal hastighet 120 km/t 131 km/t
Påvirkning av tilleggsutstyr Ikke korrigert for Ulike tilleggsutstyr på bilene korrigeres for
Girskifte Fast punkt for girskifte Dynamisk girskifte for hver bil
Temperaturer 20° - 30°C 23°C, CO2 verdier korrigert til 14°C

 

Som følge av overgang til WLTP har den oppgitte rekkevidden blitt redusert. Eksempler ser dere nedenfor:

 

 Bil NEDC standard (km) WLTP-standard (km) Prosentvis endring
Renault ZOE R40 400 300 25%
BMW i3 (94Ah) 300 245 18%
Hyundai KONA Electric 64 kWh 546 482 12%

 

Den mest realistiske standarden for testing av rekkevidden er den amerikanske Environmental Protection Agency (EPA).

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet for å få siste oppdateringer, konkurranser og supertilbud.